Wizerunek w biznesie

Jak podkreśla consulting Poznań, wizerunek biznesowy ma ogromne znaczenie nie tylko w kontekście własnym, ale również odbioru całej firmy. Czy to nie dlatego od pracowników różnego rodzaju firm wymaga się określonego wyglądu, w ramach tak zwanego dress code?

Jak podkreśla consulting Poznań, wizerunek biznesowy ma ogromne znaczenie nie tylko w kontekście własnym, ale również odbioru całej firmy

Autor zdjęcia: drewleavy

Naturalnie, reprezentując różne branże, pozwolić można sobie na mniej lub więcej luzu w stroju, w którym chodzi się do pracy. Przykładowo – u osób pracujących w środowisku reklamowym elementy kojarzące się z luzem i nonszalancją są wręcz wskazane, ponieważ mogą świadczyć o kreatywności i pomysłowości.

Profesjonalny wizerunek biznesowy – elementy składowe

Profesjonalny wizerunek biznesowy, to przede wszystkim zadbany i nienaganny wygląd. Składa się na niego:

  • odpowiedni ubiór,
  • zadbana, wypoczęta twarz (panowie starannie ogoleni, panie z naturalnym, delikatnym makijażem),
  • zadbane dłonie i paznokcie (u panów krótko obcięte, w przypadku pań o maksymalnej długości do 3 mm powyżej opuszek palca, pomalowane lakierem w kolorze naturalnym w jasnych odcieniach, a jeśli lakier ciemny, to dopuszczalny jest stonowany brąz lub bordo. Zdecydowanie w złym guście są wszelkiego rodzaju ozdoby lub wzory na paznokciach i różne kolory na poszczególnych palcach),
  • zadbana fryzura (panowie ostrzyżeni, ze starannie ułożonymi włosami, panie ze staranną fryzurą, najlepiej włosami zebranymi w kok lub gładkiego kucyka. Jeśli włosy są rozpuszczone, muszą być odpowiednio wymodelowane i ujarzmione. Artystyczny nieład zdecydowanie jest tu w złym tobie),
  • biżuteria (u panów dobry, elegancki zegarek, u pań dyskretna biżuteria. Sztuczna, tania i krzykliwa biżuteria jest źle postrzegana).

Znaczenie ubioru

Ubiór w pracy musi być odpowiednio dobrany do:

  • zawodu jaki wykonujemy,
  • do stanowiska jakie zajmujemy,
  • okoliczności spotkania,
  • a także pory dnia, w której odbywa się spotkanie.

Kolor stroju biznesowego

Przyjmuje się, że w stroju, w którym prowadzone mają być rozmowy biznesowe z kontrahentem najlepiej postrzegane są kolory:

  • granatowy,
  • i szary.

Jako ciekawostkę można podać, że granat w kulturze francuskiej uznawany za kolor najbardziej elegancki. Świetnie sprawdza się on w zestawieniu z kolorem białym, błękitem i beżem. Z kolei kolor szary, to kolor, który nie stanowi konkurencji dla innych części garderoby, będąc idealnym tłem do innych dodatków. Dobór koloru powinien odbywać się indywidualnie, w oparciu o kolor skóry i urodę. Zdarza się, bowiem dość często, że osoby o ziemistej skórze w kolorze szarym wyglądają bardzo niekorzystnie.

Kreowanie własnego profesjonalnego wizerunku w biznesie to niewątpliwie odpowiedni dobór stroju. Obowiązuje tu zasada, mówiąca, że mężczyźni powinni ubierać ciemniejszy garnitur, jaśniejszy krawat i koszulę w najjaśniejszym kolorze. Koszula biała powinna być jednak zakładana nie, na co dzień, tylko na najważniejsze spotkania. Warto tu przestrzegać zasady mówiącej o tym, by w codziennym stroju biznesowym unikać zestawień – czarny garnitur i biała koszula. Takie połączenie jest zbyt oczywiste, poza tym czarny garnitur powinien być zarezerwowany jedynie na wieczór.

Umiar w kolorach dotyczy, co oczywiste również pań. Pamiętajmy, że kobieta w stroju o stonowanej kolorystyce wzbudza większy szacunek, odbierana jest, jako bardziej wiarygodna i profesjonalna. Zakazane są przy tym wszelkie stroje eksponujące biust czy też pupę. Elegancka kobieta nie ma być seksowna. Zatem obcisłe kreacje warto zarezerwować na spotkania z przyjaciółmi, czy też nieoficjalne wyjścia.